Kyler inte bilens AC som den ska?
En service på anläggningen kan lösa det problemet!

Vi är certifierade och har ett brett kunnande när det gäller ac-anläggningar i bilar samt entreprenadmaskiner. Den fysikaliska principen för ac har sett likadan ut sen början av 1900-talet, det som däremot har förändrats är regleringen av systemen som blir allt mer invecklad. Vi har självklart avancerad utrustning och verktyg för att kunna felsöka och diagnostisera dom flesta märken samt dom nya variabla kompressorer som sitter i merparten av dagens bilar.

 

Varför skall jag göra AC-Service?

AC system tappar cirka 5-8% köldmedia/år och denna förlust gör att kompressorn får arbeta hårdare för att uppnå samma effekt. Detta kan innebära en förkortad livslängd på systemet och även leda till haverier. Vid en service kontrolleras även delar från extern påverkan, exempelvis stenskott på kondensatorn.

 

AC på vintern

Många vet inte om att moderna bilar även använder AC på vintern, detta för att avfukta och leda fram torr varm luft på framrutan.

 

Vad ingår i vår  AC-service?

Förutsättningen för att kunna göra en AC-service är att systemet fungerar (kyler).

  1. Vi kontrollerar referenstryck vid avstängt system samt systemtrycken när systemet jobbar för att kunna se och känna om ac:n jobbar med för lite gas.
  2. Vi inspekterar även rent visuellt efter läckage med uv-lampa för att hitta eventuellt spårmedel (om den nu är fylld med det) runt kopplingar, rör, slangar, kompressor, kondensor, torkfilter.
  3. Nästa steg är att tömma systemet på kylmedium, provtrycka med 15 bar, vakumsuga under 3mbar, för att slutligen fylla med rätt mängd kylmedium, olja samt spårmedel.
  4. Avslutningsvis kontrollerar vi läckage och gör en funktionskontroll av systemtrycken samt utblåstemperatur inne i bilen för att vara säkra på att systemet jobbar precis så optimalt som det ska.

 

Några viktiga komponenter, och dess funktioner

  • Kompressorn pumpar runt kylmedel och smörjande olja i systemet. Drivs av motorns hjälprem/multirem ”fläktrem”.
  • Kondensorn tar emot det värmda kylmedlet och kyler ner det med hjälp av en fläkt när bilen står stilla och/eller en kylare som använder fartvinden när bilen rullar. Kondensorn sitter oftast monterad i närheten av bilens vanliga kylare.
  • Torkfiltret avfuktar och filtrerar kylmedlet.
  • Förångaren, eller evaporatören, är själva kylelementet i kupén. Den varma luften tas emot på ena sidan och kall luft lämnar på den andra. Ibland droppar kondens från bilens undersida – den kommer från den avfuktade luften som passerat här.

En mängd olika sensorer, reläer och spjäll ser till att systemet fördelar luften, och att luften kyls på avsett vis.

Den fysikaliska lagen säger: Det går inte att skapa kyla… bara ta bort värme./Wikipedia

Ett läckage på mellan 5-8% per år i ett system betraktas som normalt. Läckaget beror bl.a på att systemet inte används tillräckligt under dom kalla månaderna av året vilker resulterar i läckande o-ringar och tätningar.
Att en bil skakar och vibrerar bidrar också till att kopplingar och skarvar ”sipprar” kylmedel…