Service

Bilar har idag olika serviceintervaller och krav, detta medför att verkstäderna inte bara behöver vara duktiga mekaniker utan även ha tillgång till diagnostikutrustning och kunskapen att hantera den. Vi har givetvis tillgång till digitala serviceböcker och dagsfärsk servicedokumentation.

Hos oss kan du tryggt lämna in din bil för service. Du får givetvis en stämpel i serviceboken där vår stämpel står för kvalitet och ett väl utfört arbete.

När du vill serva din bil hos oss så går det mycket smidigare om du berättar för oss ditt registreringsnummer, bilens milantal och när senaste service utfördes (gärna vid vilket mätarinställning den utfördes).

Exempelvis BMW och Mercedes har ett annorlunda servicesystem som anger i bilens menyer vad som skall utföras. Hör av dig till oss så tar vi fram det tillsammans.

Gruppundantaget

Våran stämpel är lika giltig som hos en märkesverkstad!

Det nya Gruppundantaget (1400/2002/EG) som trädde i kraft 1 oktober 2003, ökar konkurrensen inom områdena bilförsäljning, reservdelsförsäljning samt service och reperationer. Detta skapar nya möjligheter för marknadens aktörer, men de stora vinnarna blir troligtvis bilägare och bilköpare eftersom den ökade konkurrensen ger dem både större valfrihet och lägre priser.

Tidigare har bilägare tvingats låta märkesverkstäderna sköta service och reperationer för att nybilsgarantin skulle fortsätta att gälla. De nya reglerna innebär att nybilsgarantin gäller även om man inte reparerar bilen på någon av de auktoriserade verkstäderna. Förutsättningen för detta är att bilen repareras eller servas enligt bilfabrikantens instruktioner och med sådana delar som är av originalkvalitet eller av motsvarande kvalitet.

Den nya definitionen – "skall en reservdel vara godkänd, skall den hålla samma tekniska specifikation, eller vara av motsvarande eller högre kvalitet som den del som ursprungligen monterades på bilen" - vilket i princip alla förekommande kända reservdelsleverantörer uppfyller.

5